מבזקי חדשות:

לא נמצאו פוסטים.

ליווי משפטי עסקי: חיוני – לכל עסק

מדוע חשוב שלכל עסק יהיה יועץ משפטי עסקי? מרגישים שהעסק שלכם אינו “מספיק גדול” לייעוץ משפטי שוטף? תחשבו מחדש – ותחסכו הרבה כסף

מאת: עו”ד טליה שחר

חברות ובעלי עסקים – גדולים כקטנים – מתמודדים באופן שוטף עם סוגיות ובעיות משפטיות שונות, שאין להם את הכלים לדעת כיצד להימנע מהן או לפתור אותן מבחינה משפטית, בצורה האפקטיבית ביותר. תפקידו של היועץ המשפטי (פנימי או חיצוני) הוא לנהל בפועל את כל אותן סוגיות משפטיות; ולהעניק לחברה ליווי וייעוץ משפטי, שימנע הסתבכות. לא פעם, הליווי והייעוץ אף יחסוך לעסק כסף רב.

 

מהן הסוגיות המשפטיות שאיתן מתמודדים בעלי עסקים?

הסוגיות המשפטיות, שאיתן מתמודדים בעלי עסקים, הן סוגיות מגוונות ומשתנות – מעסק אחד למשנהו (ביחס לסוג העסק, גודלו, תחום שבו הוא עוסק וכו’). באופן טבעי, בכל אחד מהתחומים – חלק מהדברים ידועים ונלקחים מראש בחשבון (למשל: פיטורי עובדים;). חלק מהדברים אינם צפויים, אלא דורשים התייחסות בזמן אמת (למשל: תביעה נגד העסק).

בין הסוגיות המשפטיות העשויות להתעורר:

  • התנהלות מול עובדים – החל מהקפדה על מתן זכויות סוציאליות, הליך פיטורים כנדרש והתנהלות מול עובד שמבקש להתפטר; ועד לסוגיות פחות צפויות, כגון: תלונה על הטרדה מינית במקום העבודה, התנהלות מול עובד שסרח וכו’.
  • התנהלות מול לקוחות שאינם משלמים – החל מתיעוד נכון של בקשת התשלום ובירור סיבת הסירוב (התחמקות, טענות כנגד התקבול, חדלות פירעון וכו’); ועד לשליחת מכתבי התרעה – טרם נקיטה באמצעים, גבייה באמצעות ההוצאה לפועל והתמודדות במצב של לקוח חדל פירעון.
  • חוזים – החל מחוזים מול ספקים, קבלני משנה, לקוחות ועובדים; ועד לחוזי שכירות, מקרקעין וכו’.
  • התנהלות מול הרשויות המקומיות – החל מרישיון עסק ושילוט; ועד לבקשת פטור מארנונה (במקרים שבהם אין פעילות בנכס, למשל: במהלך שיפוצים).
  • התנהלות מול רשם החברות – החל משינוי סטטוס (מעוסק מורשה – לחברה; או מחברה – לחברה בע”מ); ועד תשלומי אגרה שנתית, שינוי כתובת, שינוי תקנון חברה וכו’.
  • הסבת דוחות חניה – במקרים שבהם אחד מהעובדים שנוהג ברכב החברה מקבל דו”ח, יש להסב את הדו”ח ע”ש הנהג.
  • זכויות יוצרים – החל מהקפדה על זכויות יוצרים בשימושי החברה השונים; ועד לטיפול בגניבת זכויות יוצרים ו/או גניבת עין (למשל: שימוש בסמל ויזואלי זהה לסמל של החברה).
  • לשון הרע והוצאת דיבה – החל מבדיקת הסיבה לחוסר שביעות הרצון וניהול מו”מ עם המשמיץ; ועד להוצאת מכתבי התראה ותביעות.
  • התמודדות עם תביעות כנגד העסק – הן תביעות המוגשות בביהמ”ש לתביעות קטנות; והן תביעות גדולות ומורכבות יותר.
  • בטיחות בעבודה – החל מהקפדה על הנהלים; ועד התמודדות, במקרה של תאונת עבודה.

מהו ליווי משפטי עסקי?

כאשר בוחנים מבחינה משפטית את הצרכים של בעלי עסקים, ניתן לראות כי לא מדובר בתחום משפטי אחד, אלא במטריה רחבה של תחומים הנוגעים כולם להיבטים השונים של ניהול עסק. כך, בין התחומים: דיני חוזים, דיני חברות, דיני עבודה, דיני ביטוח, דיני עוולות מסחריות (לרבות: זכויות יוצרים ולשון הרע), דיני נזיקין, ליטיגציה מסחרית, דיני מקרקעין ועוד.

לבעלי עסקים אין את הידע, הכלים המקצועיים והזמן להתעסק בסוגיות המשפטיות השונות. כפועל יוצא מכך, הם חשופים לתביעות. לא פעם, הם אינם מודעים לסיכון או מזניחים את הטיפול בבעיות משפטיות – ולכן הם משלמים סכומים גדולים יותר, משהיה עליהם לשלם, אילו היו מתנהלים נכון מבחינה משפטית (למשל: במקרה של זכות לקבלת פטור מארנונה).

אם כך, תפקידו של עורך הדין המעניק לחברה ליווי משפטי הוא לשמש “שומר סף”: לנהל, לעקוב, לייעץ ולטפל בכל הסוגיות המשפטיות הקיימות והעתידות לבוא.

כך, בין היתר, עו”ד צמוד יוכל לטפל בנושאים הבאים:

  • ניסוח חוזים ומעבר על חוזים “סטנדרטיים” – תפקידו של עורך דין כולל ניסוח חוזים (כגון: חוזי שכירות וחוזי עבודה); ומעבר על חוזים ותנאי התקשרות “סטנדרטיים” (כגון: הסכם סליקה).
  • בדיקת תקנות הבטיחות הרלוונטיות ויישומן.
  • ניהול ע”פ חוק של תהליכים, במקרה של פיטורין, תאונות עבודה וכו’.
  • ניסיונות להידברות והוצאת מכתבי התראה – לקוחות שאינם משלמים; או השמצות מפי לקוחות מאוכזבים.
  • הגשת כתב הגנה, במקרה של תביעות קטנות – עורך דין אינו יכול לייצג בבית משפט לתביעות קטנות, אך תפקידו לנסות לגשר בין הצדדים (ובמקרה הצורך, להגיש כתב הגנה).
  • ניהול תביעות גדולות והתנהלות מול משרד עורכי הדין שמטפל בתביעה (למשל: תביעה גדולה, בנושאי ביטוח).
  • הגשת ערעור לרשות מקומית על גובה התשלום החודשי בגין שילוט. כך, לדוגמה: משרד הח”מ הצליח לחסוך כ-60 אלף שקלים למשך שש שנים, לבעל עסק שאותו ליווה המשרד, לאחר ערעור על גובה תשלום השילוט.
  • בקשת פטור מארנונה – רבים אינם יודעים, אך במקרים שבהם אין פעילות בתוך הנכס (למשל: בגלל שיפוצים), ניתן להגיש בקשה לפטור מתשלום ארנונה (עד שישה חודשים). כך, ניתן לחסוך סכומים גבוהים, העשויים להגיע למאות אלפי שקלים.
  • אימות חתימה ע”י עו”ד – ישנם תהליכים מסוימים (כגון: מכרזים), שבהם נדרש להגיש מסמכים ונספחים שאומתו ע”י עו”ד.
  • ניהול פרוטוקול מורשה חתימה – כל חברה בע”מ צריכה לנהל בפני עו”ד פרוטוקול המפרט את מורשה החתימה בחברה.

מהן האפשרויות השונות לקבלת ליווי משפטי עסקי?

בפני בעלי עסקים עומדות שלוש אפשרויות:

פנייה לעו”ד במקרה הצורך – במקרה כזה, התשלום יתומחר לכל מקרה לגופו; ברוב המקרים, הסכום השנתי המצטבר יהיה גבוה.

העסקת יועץ משפטי פנימי – היתרון הוא שמדובר בעובד מן המניין, שמכיר את העסק ואת יתר העובדים “מבפנים”, בעל נגישות מהירה וגדולה יותר למסמכי החברה וזמינות מיידית. החיסרון העיקרי טמון בעלויות הגבוהות. מאחר שמדובר בעובד, על המעסיק להעניק לו את כל הזכויות הסוציאליות הקבועות בחוק.

העסקת יועץ משפטי חיצוני בתשלום חודשי קבוע (ריטיינר) – אפשרות זו מעניקה לבעל העסק את כל היתרונות של ליווי משפטי צמוד, בעלות חודשית סבירה וקבועה. במסגרת ההסכם, מגדירים ומפרטים הצדדים את תחומי האחריות השוטפים של היועץ המשפטי. במסגרת בחירה באפשרות זו, חשוב לבחור בעו”ד בעל ניסיון בליווי משפטי עסקי ובעל הכשרה מקצועית בתחומים הרלוונטיים השונים.

לסיכום: בעבר, יועץ משפטי היה נחלתן הכמעט בלעדית של החברות הגדולות; בעלי העסקים הקטנים והבינוניים נאלצו לשלם בנפרד, בכל פעם שנזקקו לסיוע משפטי. כיום, האפשרות לעבוד עם יועץ משפטי בתשלום חודשי קבוע, מסירה את העול והדאגה מפני אותם בעלי עסקים – ומאפשרת להם להתנהל נכון, להימנע מתביעות ולחסוך כסף רב.

 

עו”ד טליה שחר עוסקת בתחומי נדל”ן ומסחר, עסקאות מכר, חוזים, מקרקעין, דיני חברות וליווי עסקי משפטי.

שתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן