מבזקי חדשות:

לא נמצאו פוסטים.

זה יכול לקרות לכל אחד – פשיטת רגל

רוב האנשים מסתובבים בתחושה ש'פשיטת רגל' זה לא משהו שיכול לקרות להם. יש איזו מיסקונספציה בציבור שרק בעלי עסקים מפוקפקים ולא אחראים מגיעים למצב הזה, וזה פשוט לא נכון.

אמנם בעלות על עסק מגבירה את החשיפה לחדלון פירעון, אבל במקרים רבים זו תולדה של עיוותים במשק הישראלי המקשים מאוד על יזמים ועסקים חדשים ומובילים אותם פעמים רבות ללא עוול בכפם לפשיטת רגל. כשעשיתי את צעדי הראשונים בתחום, כמתמחה צעירה בלשכת האפוטרופוס הכללי וכונס הנכסים, יצא לי לפגוש לא מעט חייבים מהצד השני של המתרס, ופעמים רבות זה פשוט צבט בלב. לכן, כשפתחתי את הפרקטיקה הפרטית שלי היה לי ברור שארצה לתרום מניסיוני דווקא לאותם חייבים קטנים שמזלם לא שפר עליהם.

נסיבות רעות

אבל לא רק צרות עסקיות מובילות לפשיטת רגל, לפעמים נסיבות החיים מחוללות כדור שלג שקשה לצפות וקשה עוד יותר לעצור. זה למשל היה המקרה עם ג’, גבר בשנות החמישים לחייו שנפגע קשה בתאונת דרכים, בגינה נאלץ לעבור כמה ניתוחים ושקע לדיכאון עמוק. הדיכאון הוביל להתדרדרות כלכלית, כאשר המערכת הממלכתית עמדה מנגד. תיקי ההוצאה לפעול לא איחרו להגיע והוא התרסק כלכלית. הוא הגיע למשרדי לאחר שהתגלגל בין כמה עורכי דין שלא באמת טרחו להציג לרשויות את סיפור חייו ונסיבות ההתדרדרות.

אנחנו ליווינו את ג’, אספנו הוכחות רפואיות למצבו והצגנו אותן בפני הרשם (הסמכות השיפוטית בהליכי פשיטת רגל) והצלחנו לשחרר אותו מעיקולים רבים. במקביל הוא נכנס להליך פשיטת רגל, שבמובנים רבים היה עבורו גם תוכנית לשיקום כלכלי, שבסופו, אחרי 18 חודשים, הוא קיבל הפטר מלא על חובותיו והזדמנות לפתוח דף חדש.

סיוט באמצע החיים

לפעמים המציאות עולה על כל דמיון. קחו למשל את סיפורה של ד’ ששנה אחרי גירושיה גילתה שבעלה לשעבר פיזר המחאות על שמה בגובה של 400,000 ש”ח אותן המיר לכיסוי חובותיו ורכישת סחורה מספקים למינימרקט שבבעלותו.

יש לציין שבתקופת נישואיהם ד’ מעולם לא עבדה או היתה קשורה בשום צורה לעסק של בעלה. היא עבדה ועובדת בחברה גדולה לייצור רהיטים ומתפרנסת יפה. פתאום בהפתעה גמורה היא מצאה את עצמה במצב המסויט הזה, עם חוב בהוצאה לפועל על סך 400,000 ש”ח.

כשאנחנו נכנסנו לתמונה מצבה של ד’ היה קשה. הנושים לא קיבלו את ההסברים שלה ולחצו עליה בכל הכוח. בהמלצתנו הגישה ד’ תלונה במשטרה, הנושים השתכנעו שהיא נפלה קורבן למעשה נוכלות והצדדים הגיעו להסדר חוב במסגרתו שילמה ד’ רק חלק קטן מתוך החוב הראשוני של 400,000.

כמה לקחים לסיום

כמו שראיתם כמעט כל אחד עלול למצוא את עצמו במצב של פשיטת רגל. ראשית, צריך להבין שזה לא סוף העולם ולאחרונה בעקבות הרפורמה החדשה, חלה הקלה משמעותית כלפי החייבים וניתן להגיע להפטר מלא (מחיקת החוב) בהליך פשיטת רגל מזורז של 18 חודשים בממוצע.

בנוסף, לעולם אל תיתנו להמחאות חתומות שלכם להתגלגל. במידה והמחאות ‘נעלמות’, אל תתמהמהו, דווחו מיד למשטרה ולבנק על גניבה, ואם נעשה שימוש בהמחאות פנו מיד לעורך דין שמתמחה בזה.

למידע נוסף על הליכי פשיטת רגל ופתרונות לחייבים, אתם מוזמנים לפגוש אותי במשרדי.

טליה שחר, עורכת דין.

שתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן